Originalersetzende Teile
20.000 Reservedele til rådighed

Reservedele til originale klimaanlæg

Dometic udvider konstant programmet indenfor reservedele til originale klimaanlæg. Dermed kan Dometic tilbyde alle som arbejder med klimaanlæg et komplet program af reservedele i OE kvalitet.

 

Når det gælder reservedele både til eftermonterede og fabriksmonterede klimaanlæg, lige fra kondensatorer, kompressorer, tørfiltre og andre komponenter - WAECO har et komplet program. På WAECO´s lagre ligger der tusindvis  af reservedele og i samarbejde med DHL, GLS og INTERSPED kan vi levere fra både Sverige, Tyskland, og Taulov inden for 24 timer, i Taulov kan varene også afhentes eller leveres ud samme dag til en stor del af Danmark.

Kompressoren: Hjertet i klimaanlæg!
I klimaanlæg sørger kompressoren for komprimering og dermed cirkulation af kølemiddel. Der findes utallige udgaver af kompressorer hvor de udvendige forskelle er slangetilslutninger, magnetkobling og befæstigelsepunkter. En anden forskel på de mange kompressorer er også ydelsen samt et andet vigtigt punkt nemlig om slagvolumen er variabel eller fast. Næsten alle nye biler leveres idag med kompressorer der har variabel slagvolumen, hvilket giver bedre komfort. 

Kompressoren: Service forhindre nedbrud!
Kompressoren monteres direkte eller via et beslag på motorblokken og trækkes af bilens motor via en kilerem eller poly v rem. Kompressor nedbrud kan ofte henføres til forkert mængde kølemiddel, det derfor vigtigt at foretage regelmæssige service for at ungå disse.  

 

Kondensatoren: Gør kølemidlet flydende!
Kondensatoren er oftest monteret der hvor der er mest køling, typisk i køretøjets front foran vandkøleren. Kondensatorens opgave er at afgive varmen fra kølemiddelet til omgivelserne, hvorved kølemiddelet ændres fra gas til væske. Kondensatoren sidder lidt udsat og det er oftest den som er utæt p.g.a. stenslag eller lign. For at holde den nødvendige køleeffekt er det vigtigt at kondensatoren holdes ren for insekter og lign. 

Kondensatorblæserne: Skaffer ekstra luft!
Kondensatorblæserne hjælper kondensatoren med luftgennemstrømningen, specielt nå der køres langsomt eller man holder i kø. De er samtidig også tilsluttet i en sikkerhedsfunktion så hvis varmen / trykket bliver for højt i klimaanlægget eller i motoren starter de op for at hjælpe med nedkøling.

 

Fordamperen: Cool down!
Fordamperens opgave er at optage varmen fra den luft som strømmer igennem. Luften bliver herved afkølet og affugtet hvorefter den ledes ind i kabinen. Varmen bliver overført til kølemidlet som strømmer igennem fordamperen. Den nye fordamperteknologi muliggør en bedre afkøling af luften, trods mindre og lettere fordampere, der passer perfekt i moderne kompakte biler. Da fugten sætter sig på fordamperen er der risiko for at der dannes bakterier, derfor er det nødvendigt med regelmæssig service med bakteriedræber.    

Tørfilter / Akkumulator: Rent kølemiddel.
Tørfilterets opgave er at rense/ optage fugt fra kølemiddelet. Derved forhindres, at der dannes forstoppelser i anlægget, som vil føre til kompressornedbrud. Filteret skal udskiftes mindst hvert andet år eller når A/C anlægget har været adskilt.  

 

Expansionventil / Drossel: Lille hul stor virkning
Expansionsventilen gør at kølemiddlet ændres fra højtryks væske til lavtryksvæske herved bliver kølemiddlet iskoldt, hvorefter den regulerede mængde kølemiddel ledes til fordamperen. Drosselventilen har samme funktion som expantionsventilen, men indeholder en filteranordning og skal derfor skiftes mindst hvert andet år, eller når anlægget har været adskilt.

Pressostater og trykkontakter: Trykmåling
Trykkontakter overvåger trykket i A/C anlægget og sikre at trykket ikke bliver for højt. (>30bar)Klimaanlægget afbrydes ligeledes hvis trykket bliver for lavt (<2 bar). Anlægget må ikke kunne køre uden kølemiddel da kompressoren vil gå i stykker. Ydermere kan trykkontakten styre afkølingen af kondensatoren ved at anstyre blæseren ved ca. 16 bar.

 

Indvendig blæser: Vind i håret !
Blæseren indvendig leder luften udefra ind i kabinen. Denne skal køre når A/C anlægget er igang for at sikre opvarmning af kølemiddlet i fordamperen. Hastigheden på blæseren afgører hvor meget kold luft der strømmer ind i kabinen.

 

 


 

© Copyright 2013 Dometic WAECO International GmbH | Nutzungsbedingungen | Impressum |